
W myśl rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy wykonywaniu obowiązków zawodowych związanych z narażeniem na hałas lub drgania mechaniczne pracodawca jest zobowiązany do zapewnienia pracownikom ochrony i optymalnych warunków pracy. Sprawdźmy, jak to wygląda w praktyce i czego może domagać się pracownik narażony na stały hałas.
Praca w hałasie – obowiązki pracodawcy
Ochrona pracownika, narażonego na hałas przekraczający 80 dB, opiera się na wdrożeniu kilku środków zapobiegawczych m.in. redukcji hałasu u źródła, zastosowanie środków ochrony zbiorowej i indywidualnej, oraz wprowadzenie rozwiązań o charakterze organizacyjnym. Warto przy tym zaznaczyć, że osoba eksponowana na ciągły hałas może pracować nie więcej niż 8 godzin dziennie włączając w to czas przeznaczony na przerwy.
Redukcja hałasu – dlaczego jest taka ważna?
Stała ekspozycja na nadmierny hałas ma katastrofalny wpływ na zdrowie pracownika. Oprócz dolegliwości fizycznych, takich jak ból głowy, podwyższone ciśnienie krwi i okresowe uszkodzenie słuchu, pojawiają się symptomy towarzyszące: zaburzenia orientacji, trudności w skupieniu uwagi czy drażliwość. Hałas w środowisku pracy oddziałuje na wszystkie sfery życia, dlatego tak ważne jest zmniejszanie jego negatywnego wpływu oraz szukanie środków zaradczych.
Jak uchronić pracownika przed nadmiernym hałasem?
Jednym ze skuteczniejszych sposobów na ochronę słuchu pracowników jest wyposażenie ich w indywidualne zatyczki do uszu wykonane z elastycznego i wytrzymałego materiału termoplastycznego. Wysokiej jakości stopery dopasowują się do kształtu kanału słuchowego (pod wpływem temperatury ciała), przez co komfortowe w noszeniu i mogą być użytkowane przez wiele godzin dziennie.
Jak dokonać pomiaru hałasu?
Istnieje wiele skutecznych metod pomiaru hałasu. Obecnie stosuje się mierniki i czułe mikrofony, które rejestrują dźwięk i poddają go analizie komputerowej. Aby określić moc akustyczną maszyn, wystarczy wykorzystuje się na ogół komory oraz pomieszczenia pogłosowe i bezechowe.