
Hałas jest szkodliwy nie tylko z uwagi na stan naszego słuchu. Długotrwałe wystawienie na zbyt intensywne dźwięki – np. podczas pracy z maszynami czy w hali produkcyjnej – może przyczynić się m.in. do podwyższenia cukru czy cholesterolu, a także zaburzeń krążenia. Co więcej, nadmierny hałas bywa przyczyną dekoncentracji i rozdrażnienia, a w dalszej perspektywie nawet i problemów ze snem czy zaburzeń depresyjnych. Dlatego jest tak ważne, by podczas pracy w tego typu warunkach zaopatrzyć się w indywidualne ochronniki słuchu.
Kiedy należy stosować ochronniki słuchu
Hałas ma postać fal dźwiękowych, których intensywność określana jest w decybelach (dB). Konsekwentna ekspozycja na hałas wiąże się ze zjawiskiem obciążenia hałasem, które wyrażane jest jako dB(A).
Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy – konkretnie zaś art. 207, ust. 2 – stanowi o spoczywającym na pracodawcy obowiązku ochrony życia i zdrowia pracowników poprzez zagwarantowanie im bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Z kolei art. 237(6) par. 1 określa, że jednym z niezbędnych warunków jest dostęp do nieodpłatnych środków ochrony indywidualnej oraz informacji dotyczących ich właściwego stosowania.
Wpływ obciążenia hałasem w miejscach pracy jest również regulowany przez Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 5 sierpnia 2005 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy pracach związanych z narażeniem na hałas lub drgania mechaniczne. W myśl paragrafu 6 ust. 1 tego dokumentu osoby pracujące przez 8 godzin z rzędu w miejscu obciążenia hałasem muszą mieć zapewnione indywidualne ochronniki słuchu, jeżeli hałas utrzymuje się na poziomie od 80 do 85 decybeli.
Jednocześnie w takiej sytuacji pracownicy nie są zobowiązani do stosowania dostarczonych przez pracodawcę środków ochrony indywidualnej. Dopiero wtedy, gdy poziom hałasu przekracza 85 decybeli, pracodawca ma obowiązek zapewnienia zatrudnionym indywidualne ochronniki słuchu, a jego pracownicy – stosowania ich podczas ekspozycji na obciążenie hałasem. Pracodawca ma przy tym obowiązek kontrolowania pracowników na okoliczność prawidłowego stosowania środków ochrony.